Spänstträning

spänstträning

Spänstträning för dig som vill bli snabb och explosiv

Vi brukar ofta lägga in spänstträning eller plyometrisk träning i vårt träningsschema. Det är viktigt för oss i våra kampsports grenar att vara snabba i sparkar och ha ett explosivt fotarbete. När du tränar plyometri, som ofta även kallas för hopp- och spänstträning, övar du dina muskler att gå från utsträckt till ihopdraget väldigt snabbt och det syftar till att få kroppen att aktivera de snabbaste muskelfibrerna.

spänstträning

Ett exempel på en spänstövning

En typisk plyometrisk ”spänstträning” övning är att hoppa upp på en låda och därefter direkt hoppa ner igen och upprepa den sekvensen. Det är den övningen du ser ”in action” på bilderna ovan.

Du kan även lägga ihop en serie med hopp och hoppa åt olika håll tillexempel. Men det är viktigt att tänka att det är kvalitet före kvantitet. Det finns ingen mening att träna spänst  när du börjar bli långsam eller trött i musklerna. Risken för att du skadar dig ökar och det minskar även effekten av spänstträningen och du tränar främst uthållighet i stället. Så det är viktigt att du slutar när du börjar bli trött och du märker att din hastighet blir långsammare. Vi kanske pratar om ett par stycken hopp i hög hastighet, inte 20 – 30 st.

Tänk även på att plyometrisk träning ställer höga krav på muskler och senor så börja på en lagom nivå om du är ovan vid hopp. Dina muskler och senor behöver både vara ”med på matchen och vara alerta”. Du behöver även ha en viss elasticitet och god rörlighet för att klara av den belastningen som blir.

Det är även jätteviktigt med en stark core och bäckenbotten för att klara av att hoppa! Många och framförallt kvinnor kan ha jätte problem med att hoppa då bäckenbotten är för svag, vilket kan bidra till obehag och läckage, men det kan jag skriva mer om i ett annat inlägg om du önskar. Och mer om det kan du läsa på Corestyrka genom att klicka HÄR (länk).

 

Lycka till med träningen! 

 

Foto: Oscar Jettman

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras