Helkroppspass med fokus på puls

Här kommer ett helkroppspass med fokus på pulshöjande.

Dagens träning var verkligen supertuff men samtidigt otroligt skön då det här passet låter dig koppla bort alla tankar och bara köra på. Det enda som ekade i huvudet var det vår tränare i Crossfit Akila sa i början på passet på Nova Training Center: Alla har kommit hit idag, även om ni är sega eller trötta, för att pressa er själva långt utanför vad ni tror att ni klarar av. Här testar vi våra gränser och pressar dem ännu mer. Det är en sån skön inställning när man ska köra tunga pass som verkligen utmanar både kropp och psyke. Här pratar vi prestation och att utmana sin egen förmåga.

 

Uppvärmningen

  • 1 minut på cykel, på Nova har vi assult bike som fungerar så att ju snabbare du cyklar desto tyngre motstånd får du. Börja med första minuten som en uppvärmning.
  • 1 minut marklyft med en medicinboll (jag tog 9 kg)
  • 1 minut cykel. Andra gången, nu tar du i lite snabbare och hårdare.
  • 1 minut benböj med bollen i famnen framför dig. (9 kg boll)
  • 1 minut cykel där du kör så fort du kan
  • 1 minut thruster som är ett benböj och en axelpress ihopslaget.

 

Teknik

Efter uppvärmningen var det ett teknik block. Starta med ett par strikta axelpressar. Stå stadigt och ta upp stången så du har den liggandes över bröstkorgen. Pressa upp stången mot taket och tänk på att hålla core stark genom att spänna magen.

Därefter ska du köra en ”dip och hold” där du kommer ner med knäna en bit för att sedan kontrollera hållningen i bålen. Därefter gör du en strikt axelpress.

Därefter gör du en pushpress vilket innebär att du för upp stången till nyckelbenen, böjer knäna och sedan stöter upp stången till en stående position.

 

Bad Blood

Välkommen till själva ”passet” som kommer nu! Du ska göra 5 ronder av följande:

1 minut wallballs vilket är benböj och att du kastar upp en boll mot taket intill väggen. Jag hade en boll på 6 kg.

1 minut pushpress / axelpress med stång, jag hade 20 kg. (se teknik ovan)

1 minut cykel

1 minut vila.

 

Det var så jobbigt pass jag och har det bästa kvittot av hårt arbete på mig!…. svett! Tummen upp för detta pass. Prova du med! Jag lägger även ut hela passet på min sida giannastevanovic.se så du kan gå in och titta i ”arkivet” 🙂

 

Hör gärna av dig i en kommentar om du provar passet!

Kramar / G

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras