Övningar istället för armhävning

Här är två övningar istället för armhävning som du kan göra om du har svart med just armhävningar. Dessa övningar gör du med ett gummiband och du står dessutom upp under övningen. Det kan vara ett bra alternativ för dig som har mot i knäna och inte kan komma ner på golvet tillexempel. I min träningsstudio kör  vi ofta anpassade övningar för att träna upp båda styrkan och rörligheten för att sedan kunna lära sig tekniken i tillexempel en armhävning. Dessa två övningar använder jag ofta för att just bygga upp en bra corestyrka.

 

Bröstpush:

Starta med att hitta en stabil hållning, spänn sätet, bäckenbotten och hela core (rygg och mage) axlar ska vara bakåt och nedåt. Placera ett gummiband över bröstryggen och greppa tag i ändarna i varsin hand. Din utmaning är att hålla kroppen så stilla som möjligt medans du pressar fram armarna och för bak ett ben. Upprepa övningen med varannat ben. Arbeta långsamt och kontrollerat i hela övningen.

corestyrka

corestyrka

Tricepsdrag:

Starta med att hitta en stabil hållning, spänn sätet, bäckenbotten och hela core (rygg och mage) axlar ska vara bakåt och nedåt. Placera ett gummiband på golvet och ställ dig på det med ena foten, se bilden. Greppa tag i ändarna i varsin hand. Dra sedan upp armarna så att du har armbågarna mot öronen. Samtidigt när du spänner kroppen pressar du upp armarna mot taket. Din utmaning är även här att hålla kroppen så stilla som möjligt medans du pressar.

corestyrka corestyrka

 

Hoppas du gillar övningarna, om du gillar dem och vill ha fler övningar så hojta till 🙂

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras