Därför ska du träna funktionellt

Varför ska man träna funktionell träning?

Att ha en stark och hållbar kropp är otroligt viktigt och att träna funktionell träningen innebär att man tränar som man lever. Det vill säga att man gör de rörelser men gör under sina dagar. Ta exempelvis att bära hem matkassar, lyfta barn eller någon så enkelt som att sätta sig på en stol, eller resa sig upp från en stol. Att göra dessa rörelser utmanar hela kroppen och våra sinnen.

Funktionell träning innebär att träna kroppen för det den utsätts för i det dagliga livet. Jag anser att det är otroligt viktigt att hitta ”body-mind connection”  vilket innebär att dit huvud kopplar ihop rörelsen med vad kroppen ska göra och att du själv är medveten om hur din kropp rör sig. När jag tränar funktionell träning tar jag med rörelser som utmanar och engagerar både styrka, balans, kondition, rörlighet och koordination. Funktionell träning är en otroligt skonsam träningsform som kommer göra dig stark, skadefri och hållbar. Dessutom vill du träna kroppen som en helhet.

Du behöver inte ens vara på ett gym för att träna funktionell träning. Du behöver inte alltid ha maskiner med unga vikter. Det går även superbra med redskap som ett gummiband, en liten boll och en pinne.

Var är fördelarna med funktionell träning?

Fördelarna är många. Du behöver självklart inte sluta upp med din träning du gör idag för att börja träna funktionellt, men du kan ju byta ut eller lägga till ett pass där du tränar mer funktionell träning.

  • du utmanar din styrka och koordination
  • ökar din rörlighet och balans
  • du tränar hela rörelsemönster i vardagliga rörelser
  • du bygger en hållbar och skadefri kropp

 

Försök att köra ett pass i vekan 🙂 Kram G

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras