4 tips med att träna ute under vintern

Låt inte lusten att träna skrämmas bort av kallt väder.

Med rätt inställning kan du njuta av härlig löpträning utomhus hela vintern. Här får du 4 tips på hur du trotsar mörkret.

Jag, Niklas och My efter ett riktigt bra backintervall pass! 

1. Undvik uttorkning

Det är lätt att tänka att man inte behöver dricka så mycket under vintertid. Det stämmer inte. Du kan lätt drabbas av vätskebrist även om solen inte steker. Undersökningar visar att du förlorar en hel del vätska när du andas ut kall och torr luft. Många som joggar under vintern svettas väldigt mycket efter bara ett par kilometer eftersom men ofta tar på sig för   mycket kläder.

2. Klä dig i lager-på-lager-plag.

Klä på dig flera lager så att du lätt kan ta av ett lager om det blir för varmt. Tänk på att du kommer svettas så fort du kommer igång med löpningen.

3. Använd bra skor

På halt underlag, som det är under vintern, är det en stor risk för att ramla. Vanliga löparskor räcker normalt inte så du gör klokt i att investera i ett par vinterlöparskor.

Det handlar inte bara om att välja skor med en grov sula, de ska också ha en mjukare gummiblandning som närmast suger sig fast i det hala underlaget på samma sätt som bilens vinterdäck gör.

4. Använd fantasin 

Du behöver inte hoppa över löprundan även om snön ligger som ett tjockt täcke över marken. Tänk kreativt och hitta andra ställen där du kan springa. Vi har tidigare flyttat in träningen när det varit spöregn. Vi blandar även alltid våra pass med några övningar som är funktionell träning.

Det var riktigt bra tränat! 🙂 Tveka inte på att ta dig ut. Få med dig en vän så blir det lite roligare och framförallt tryggare nu när mörkret infaller tidigt.

Kram /G

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras