10 tecken på att du dricker för lite!

Bästa drycken genom alla tider – VATTEN!

Nödvändigt för allt känt liv. Människokroppen består till mellan 55 och 78 procent av vatten, beroende på kroppsstorleken och för att fungera ordentligt behöver vatten tillföras. Jag är otroligt dålig på att dricka vatten och behöver påminna mig själv varje dag. Har du något tips du kan ge till hur man kan få bättre koll på det? 💧

Nedan har jag listat de 10 tecken jag håller utkik efter som kan innebära att du dricker för lite vatten. Känner du igen dig på någon av dem?

1. Du är torr i munnen

Det kanske låter som en självklarhet, men faktum är att många missar det här tecknet, tar ett tuggummi istället, eller en sötad eller light-läsk variant istället för vatten. Läsk släcker bara törsten tillfälligt medan vatten smörjer slemhinnorna i munnen så att du blir återfuktad. Vatten är ett mycket bättre alternativ!

2. Du har torr hud

Huden är kroppens största organ och behöver fukt inifrån och en torr utsida är ett av de första tecknen på att du dricker för lite! Här ser jag ett tydligt täcken på mig själv! Dels på ben och baksida överarmar men även på huden i ansiktet som gärna förlorar lite stuns direkt.

3. Du svettas inte

Vätskebrist kan leda till att du svettas mindre, vilket gör att kroppen inte kan få bort överskottet av smuts och oljor. Kroppen har även svårt att reagera temperaturen i kroppen då vi avlägsnar värme när vi svettas. Att svettas ger ju ett naturligt ”glow” som jag kan tycka är superbra för huden att göra ibland.

4. Du är torr i ögonen

Vätskebrist kan leda till röda och torra ögon. Utan tillräckligt med vatten i kroppen torkar dina tårkanaler ut och det kan orsaka att du är irriterad i ögonen. Innan du köper ögondroppar så prova med att dricka lite extra!

5. Du får ledsmärta

Våra brosk- och ryggradsdiskar består av 80 procent vatten, vilket är nödvändigt för att våra skelettdelar inte ska ligga och skava mot varandra varje gång vi rör oss. Genom att dricka tillräckligt med vatten säkerhetsställer du att dina leder lättare kan absorbera stötar och plötsliga rörelser, så som löpning, hoppning och om du ramlar.

6. Du är trött

När kroppen ”lånar” vatten från blodet kommer syresättningen i blodet att minska i hela kroppen och du kommer då känna att du är trött.

7. Du blir ofta förstoppad

Det är inte bara vår mun och svalg som kräver tillräcklig återfuktning, det gör även hela vårt matsmältningssystem och när vi är uttorkade använder tjocktarmen upp det vatten som annars skulle ha använts av tarmarna för att smälta maten. Du kommer då märka att du blir hård i magen.

8. Du kissar sällan

Om du inte kissar mellan fyra och sju gånger dagligen är risken stor att du dricker för lite vatten. Kisset skall även vara ljusgult och nästan klart i färg. Tänk på att det aldrig ska vara ljusbrunt och det ska inte lukta starkt!  Kisset kommer ge dig en tydlig indikation på om du dricker för lite!

9. Du kan få huvudvärk

En möjlig sekundär orsak till huvudvärk kan vara olika tillstånd som stimulerar känsliga nerver och det kan orsakas av band annat vätskebrist. Även här kan det vara lägligt att fundera även hur ditt vätskeintag ser ut.

10. Du presterar inte som vanligt

Istället för att du väntar tills du känner att du ”törstar ihjäl” så dricker du i stället ”i förväg”. Det händer ganska ofta att man ignorerar törstkänslan särskilt i träningssammanhang.  Många försöker därför dricka mycket i förväg men det ska vara poänglöst eftersom kroppen inte kan lagra överskott av vatten. I stället kan man då dricka lite mängd vätska under tiden man tränar.

 

Även om vatten är livsviktig är det fortfarande inte bra att dricka för mycket! Gå efter de rekommendationer som ges. Jag brukar tänka på att dricka lite mer när jag tränar, men det är bara en sak jag försöker hålla i för att jag är så dåligt på att få i mig vätska. Ett annat bra tips är ett att dricka 2 glas vatten för 1 kopp kaffe om du är en kaffedrickare. Och tills sist, att byta ut all läsk och annat till att först dricka vatten.

Lycka till med ditt vattendrickande!

Kram / G

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras