8 anledningar till att äta spenat!

 

En enkel middag för mig är att laga ris, koka fisk och spenat. Spenat är dessutom riktigt nyttigt! Vi äter relativt mycket spenat i vår kost. 

 

En enkel middag för mig är att laga ris, koka fisk och spenat. Spenat är dessutom riktigt nyttigt! Vi äter relativt mycket spenat i vår kost. 

Här kommer 9 bra anledningar till att du ska äta spenat från Mitt Kök. Det finns ju även en massa olika kombinationer du kan göra med spenat i ditt recpet, du kan steka ägg på spenatbädd, spenatsoppa, göra stuvningar som jag gjort på bilden, ha spenat i lasagne eller i i olika matbak, prova ha det i vofflor eller sallad, ha det i smoothies eller bara steka. Vi föredar babyspenat till sallader då det är lite godare 🙂 


1. Bra för hjärnan

Vitamin K, lutein och beta-karoten som finns i spenat hjälper hjärnan att fungera. 

 

2. Motverkar sjukdommar

Spenaten innehåller en masa antioxidanter som minskar risken för stroke, hjärt- och kärlsjukdomar och cancer. Det är karotenoiderna som förhindrar skador på celler, vävnader och genetiskt material. 

 

3. Gå ner i vikt

Forskare vid Lunds universitet har kommit fram till att extraktet thylakoider från gröna blad i spenat (även broccoli och grönkål) ökar mättnadskänslan och minskar sötsuget. De både fördröjer nedbrytningen av fettet i maten och frigör hormoner i tarmen.

 

4. Starkare ben

I spenat finns vitamin K vilket är jätteviktigt för kroppens benuppbyggnad.

 

5. Vitaminbomb

Förutom 181 % av vitamin K innehåller 2,5 dl rå spenat, 56 % vitamin A, 15 % folat, 14 % vitamin C och 13 % mangan, av dagsbehovet. Värmebehandlad spenat (2,5 dl) innehåller mer än 100 % vitamin A och K, mer än 20 % folat, vitamin C, riboflavin, vitamin B6, mangan, järn, kalcium och kalium, och mer än 10 % av fibrer, vitamin E, tiamin fosfor och koppar, av dagsbehovet.


6. Förebygger rynkor

Karoteinoiderna betakaroten, lutein och zeaxantin är alla starka antioxidanter som skyddar kroppen mot skadliga fria radikaler. De bevarar därmed elasticiteten i hudcellerna och gör så att huden ser ung och frisk ut. Även den stora mängden C-vitamin håller bindväven i huden fast och spänd.

 

7. Bättre syn

Vitamin A är viktigt för syn, hud och fosterutveckling. Spenat innehåller också stora mängder lutein, en karotenoid som skyddar mot grå starr och andra ögonsjukdomar.

 

8. Sänker kolesterolet

Luteinet har även visat sig hjälpa kärlväggarna att “skaka av” kolesterolet. Om du har en hög nivå av dåligt kolesterol, är spenat något du absolut bör inkludera i din kost. Cirka 70 gram spenat är tillräckligt för att dra nytta av alla de bra näringsämnen grönsaken innehåller.

 

Den här listan är tagen från ”Mitt kök”, Expressen. 


Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras