3 övningar för en stel ländrygg – Pilates

Då många uppskattade övningar för stela höfter (se inlägget här) så kommer här 3 övningar för dig som känner att du är stel i ländryggen.

Dessa är med övningar jag kör i mina Pilatesklasser på Corestyrka studion och som även finns online. Jag märker stor skillnad på min egen rörlighet sedan jag började träna Pilates, vilket var ett par år sedan.

💎 Börja med att stå på alla 4a för att sedan komma bak i ”barnets position”. Sug in naveln mot ryggen och pressa svanskotan bakåt så st stelnar bak med kroppen. Krumma sedan ryggen utan att ändra din position, därefter ska du plana ut ryggen så ryggraden blir rak. Upprepa mellan att krumma och plana ut.

💎 Nu vill du sitta på sidan med börja knän och ha händerna parallellt framför dig. Du ska här frammåt-tilta bäckenet och sedan bakåt-tilta. Se hur du gör på videon. Det du kan tänka är att rörelsen är att pressa höften bakåt och sedan framåt. Och att suga in naveln mot ryggen hela tiden.

 

💎  Du sitter kvar på sidan och arbetar med armen upp mot taket och sedan ner under sin egen bål så du får rotera. Tänk på att ha en stark stödarm och även suga in naveln.

 

🌸 Den här serien är perfekt för dig som vill ha rörligare rygg. Nu har vi gjort ca fyra stycken upprepningar med varje del i övningen men du kan självklart välja att göra många fler, du bestämmer helt själv hur du vill göra. Gillar du övningarna så lämna gärna en kommentar eller en tumme upp på Instagram så ska jag fortsätta lägga upp just sånna här övningar.

Tagga gärna mig och tipsa andra! 🙏🏼 Lycka till!

PS glöm inte att följa mig på instagram. Du hittar mig här: giannastevanovic

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras