Mina tankar kring graviditeten.

Nu går jag in i vecka 30 och hittills tycker jag allt fungerar bra med graviditeten.

Det händer ju otroligt mycket under en graviditet och jag kan tänkt lite på det här med hur just kroppen förändras. En fråga jag ofta kan få nu är just hur det  känns att vara gravid. Det är ju en känsla som varierar lite från dag till dag tycker jag. Jag täcker mig att alla individer uppfattar det olika och det är ju givetvis helt okej. Här kommer i alla fall mina tankar i detta blogginlägg.

I grunden är jag ju väldigt glad men det är ju inte heller så att jag studsar fram på vita moln i 9 månader. Till och från kommer lite oro och konstiga tankar kommer ju med upp ibland, men jag tänker att det är helt normalt. Det tillhör lite naturen av att vara människa. Ibland gnäller jag även över att jag är tyngre, att jag är helt otymplig eller att jag har sjukt ont i ljumskarna. Men det får faktiskt också vara okej att gnälla ibland. Jag tänker att det är viktigt att känna båda glädje och lite frustration. 

 

 

Träning under graviditeten 

Jag vill börja med att säga att jag inte är någon fysioterapeut men jag har läst många utbildningar inom träning, bla PT, pilates- och yogautbildningar, Post Natal rehabträning och även träning under graviditet. Så jag vill ändå påstå att jag har något bra koll på träning i alla fall. Dock finns det alltid individuella skillnader med ev skador mm och där ska man vända sig till en expert tycker jag. 

Det som har varit viktigast för mig är att jag har haft kvar mina rutiner och tränat som jag brukar. Men det innebär inte att innehållet i min träning är samma som innan graviditeten. Jag har haft väldiga smärtor i höftlederna och det har hämmat min träning ganska rejält. Smärtor och bäckenbottensmärta kan vara oerhört jobbigt för vissa. Där gäller det att hitta alternativa övningar. Träning är inte farligt under graviditeten. Jag vet att många är rädda för att det ska vara skadligt eller farligt på något sätt. Men så länge det känns bra i din kropp så ska du fortsätta vara aktiv. Jag tränar mycket pilates just nu, jag tycker det är både stärkande och mjukgörande. Jag tränar även mycket med gummiband och lättare vikter. 

 

Vila emellanåt 

En sak jag märkt tydlig är vikten av att vila. Man kan även tänka att man kan skala av lite vid aktiviteter. Som att tillexempel träna kortare pass. Tidigare kunde jag träna 1,5 – 2 timmar men nu tycker jag 40 minuter är lagom. Att jobba hemifrån om det går är en Anna bra sak för att tillexempel kunna sitta skönare.  Jobba från soffan är riktigt lyxigt. Det händer att jag till och med sitter ner när jag lagar mat. Det är viktigt att känna att det inte är ett misslyckande. Utan snarare att du är snäll mot din kropp och lyssnar på signalerna om de säger att den vill ta en paus. Det är helt okej! 

 

 

Det här med vikten

Många oroar sig väldigt över viktuppgång under graviditet. Det är klart att det är en naturligt del av graviditeten men det kan vara något som är väldigt jobbigt för många. Jag har inte gått upp så där jätte mycket i vikt, men det kan ju vara så att det kommer mer mot slutet av graviditeten. Jag försöker tänka att min vikt är sekundär. Det viktigaste just nu är att göra vad jag kan för att äta bra och i rimliga mängder. Med det menar jag att det är viktigt att både jag och barnet i magen får bra näring. Så är mat istället för godsaker typ! I takt med att magen växer blir ju även brösten större. Så klart kommer huden att töjas ut pga den växande magen. Vissa får sträckmärken, andra inte. Jag har inte fått några vid magen ännu, men jag räknar med att det kommer att komma. Jag tänker även här att det måste ju vara helt okej! Tycker jag att det är ett problem senare när jag ska visa magen på stranden? Jag vet faktiskt inte. Men just nu så känner jag att jag skiter i det.

 

Kläder som inte längre passar

Jag var faktiskt ganska snabb på att lägga undan alla jeans som jag inte längre kunde knäppa. Samma sak med blusar. Jag kanske bara att det var så tråkigt att alltid ta på mig kläder som kändes försmå. Jag har packat ner allt fint och tänker att jag packar upp de ca 4-6 månader efter graviditeten för att se om mina kläder kanske passar mig då. Jag vill inte heller känna någon stress i att ”behöva komma in i mina gamla kläder” för snabbt. Det får ju ta den tid det tar. Jag har fått en del mammakläder från vänner så jag har inte behövt att köpa allt för mycket. Det känns jätte skönt! Det är ju en del annat man måste lägga pengar på nu, så får du kläder… tacka och ta emot! 

 

Kolla inte på skräckexempel på sociala medier

Jag försöker att undvika att titta för mycket på sociala medier eller andra tidningar som skriver mycket om saker som går dåligt under graviditet eller förlossning. Jag är fullt medveten om att det finns risker och komplikationer men jag känner inte att jag mår direkt bra av att läsa om sådant just nu. Och då gör jag inte det helt enkelt. Däremot fick jag en bok rekommenderat att läsa. Den heter Föda utan rädsla, och den är riktigt bra!! Det är även viktigt att vi inte jämför oss med andra. Vi är ju alla olika! Vi har helt olika förutsättningar så det är bara dumt att jämföra sig med någon annan än dig själv. 

 

Tänk vad cool en kvinnokropp är!

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras