Så här gör du en Burpee

Burpee ger hat-kärlek!

Burpee är en av de mest perfekta övningarna tycker jag. Jag har svårt att komma på en övning som ger mig lika mycket pullsökning, mjölksyra och blodsmak i munnen på samma gång.  Det är en superbra styrketräningsövning för hela kroppen där du tränar både styrka  och kondition, rörlighet och explosivitet samtidigt.

 

Lär dig en Brupee för att det är kul!

Bemästra Burpee så har du en övning som du kan göra vart som hellst, helt utan redskap. Som dessutom ger dig bra resultat om du jobbar med övningen regelbundet. Jag har länge ogillat övningen och vi nöter mycket på Burpees på Crossfit passen på Nova Training Center.

Övningen finns i flera olika varianter och här visar jag dig steg-för-steg hur jag oftast utför en Burpee.

1. Stå axelbrett med fötterna med en rak hållning och en stabil core.

2. Böj dig frammåt från midjan, utan att krumma ryggen för mycket. Böj lätt på benen och sätt ner händerna i mattan. Tänk på att ha en stabilitet i både core och i dina armbågar så du inte översträcker lederna.

3. Sedan hoppar du bakåt med båda benen samtidigt så du landar i en armhävningspossition med raka armar och tårna i mattan.

4. Hitta din stabilitet i core. Se till att inte svanka med ryggen utan istället spänna magen.

5. Ta dig därefter ner till marken. Här kan du välja hur du vill jobba med övningen. Antingen hoppar du mer med lår och höft  så de landar på mattan. Eller så väljer du att gå ner kontrollerat i en armhävning får att arbeta mer med armar och triceps.

6. Hela kroppen ska nudda golvet. Fötter, lår, höfter, mage, bröst och händer.

7. Ta dig sedan upp igen genom att trycka ifrån med dina händer. Ha knäna i backen och tryck ifrån och hoppa upp med benen.

8. Landa med fötterna nära händerna. Tänk att du kommer upp i ett knäböj med ryggen så rak som möjligt. Sträck sedan på dig till stående position med höften utsträckt.

För att avsluta en burpee ska du sedna hoppa upp med utsträckt höft, låt fötterna lyfta från mattan. Med raka armar klappar du ihop händerna bakom huvudet. När du landar på backen så upprepar du övningen igen.

 

Burpee är en bra övning, har du svårt med den kan du starta med att gå in i varje position. Det vill säga att du inte hoppar, utan trampar in ett steg i taget.

 

Prova övningen och kanske gör en utmaning till dig själv. 10 burpees varje dag i 1 vecka. Eller varför inte starta med 10 st och öka varje dag med ytterligare 10 st!

 

Träna på och lycka till!

Kram / G

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras