Minska din stress genom dessa 4 steg

Igår var jag på en väldigt intressant föreläsning som handlade om hjärnans sätt att hantera stress. Jag träffar på många som upplever stress  och det finns faktiskt mycket du kan göra själv för att både förebygga och hantera stress.

 

Stress är ett otroligt stort område och kan påverka oss människor på så många olika sätt. Det är något jag tycker är väldigt intressant och ett otroligt viktig ämne att arbeta med och något jag ständigt vill lära mig mer om. Både för att hjälpa mig själv men även för att sprida kunskaperna vidare till er och till mina kunder.

Vi upplever stress olika och det är även så att vi upplever alla situationer olika. Det jag upplever som normalt kanske du upplever som obehagligt. Vi kommer alltså reagera väldigt olika på samma situation. När du upplever stress, en kris eller en chock ska du tänka på är att hjärnan reagerar på ett normalt sätt där du upplever en, för dig, onormal situation. 

Det första vi tillfälligt ”förlorar” när vi är i ett stressat tillstånd är vår mentalisering. Dvs vår kapacitet till att prioritera, strukturera, sortera, förstå konsekvenser och vårt sunda förnuft. När hjärnan blir trött så gör vi missar i vår mentalisering. Vi börjar tänka ”konstigt” när vi är stressade. Detta beror på att när vi upplever en ”onormal” situation” börjar våra binjurar producera stresshormoner. När dessa hormoner börjar produceras så ”försvagas” kopplingarna i mentaliseringen.

 

Detta kan du göra själv:

Nummer 1.

Långsam fysisk aktivitet med mycket ”body-mind” kontakt. Du kan tillexempel gå eller krya extremt långsamt hemma i 5 minuter per dag. Tänk då att du ska gå från ena sidan av rummet till andra på 5 minuter. Ett annat alternativ är att träna Pilates eller Medicinsk Yoga. Det är något jag gör regelbundet och ser resultat av i mina klasser. Du vill göra en aktivitet varje dag mellan 20-30 minuter. Tänk så här: En stressad hjärna har motstånd till detta!! Ju jobbigare du tycker det är desto mer behöver du det! Dina binjurar kan inte producera stresshormoner när du utför detta – de producerar istället endorfiner. 

 

Nummer 2.

Skriv en dagbok! Gör det i förhand på kvällen och skriv förhand. Skriv kort vad har du gjort idag. Detta hjälper nämligen din hjärna att mentalisera. Att hitta tillbaka till kopplingarna som går förlorade under mycket stresshormoner.

 

Nummer 3.

Få Taktil massage. Det innebär en lätt beröring på kroppen. Det kan vara så enkelt som att någon stryker ditt hår. Vid taktilmassage så sker beröringen i ett jämnt och lugnt tryck och följer ett medvetet rörelsemönster. Genom att röra huden på detta medvetna sätt aktiveras oxytocinsystemet i kroppen. Oxytocin är ett hormon som fungerar lugnande och roingivande och gör att vi känner oss lyckliga. Man skulle kunna säga att när adrenalinet stressar och sätter fart på oss så lugnar oxytocinet ner oss och ger oss ro.

 

Nummer 4.

Få professionell hjälp. Var inte rädd att ska hjälp eller utbilda dig själv. Jag försöker ofta gå på föreläsningar eller liknande. Det finns massvis med kunskap och stöd att få.

 

Investera i ditt mående och gör medvetna val så kommer du bli den bästa versionen av dig själv. ♥

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras