Helt träningspass för överkropp med superset!

[video:https://youtu.be/2-VyxT1JUws]

 

Hej! Här kommer äntligen ett till träningspass! Det här är ett träningspass med superset för överkropp och vi köre igenom det i lördags. Känns riktigt bra efteråt! Kolla på filmen om du vill se hur vi utför rörelserna, annars har du passet i bilder här nedan 🙂 

 

 

Träningspass för överkropp med superset :

[video:https://youtu.be/2-VyxT1JUws]

 

Hej! Här kommer äntligen ett till träningspass! Det här är ett träningspass med superset för överkropp och vi köre igenom det i lördags. Känns riktigt bra efteråt! Kolla på filmen om du vill se hur vi utför rörelserna, annars har du passet i bilder här nedan 🙂 

 

 

Träningspass för överkropp med superset :

Kör varje superset 3 gånger med en kort vila mellan varje set. 

 

Superset 1: Ryggresningar / Bicepscurls, 12 reps / set

Ryggresningar i maskin, tänk på att utgå från din rörlighet och inte gå upp för långt så du överböjer ryggen! Milo kör med en viktskiva på 20 kg och Gianna på en med 10 kg. 

 

Bicepscurls med stång. Tänk på att inte svaja med överkroppen när du för upp vikten, du ska lyfta upp den, inte svinga upp den 🙂 Jobba med biceps som är överarmens framsida, för sakta ner stången och sedan snabbt upp igen. 

 

Superset 2: Chins/pull up / Mage i maskin, 12 reps / set. 

Starta med raka armar och dra dig sedan upp till stången så du har hakan över den. Är det svårt så ta ett gummiband under fötterna och öva mer! Du kan även hoppa upp och brumsa dig själv ner långsamt! Milomir kör 12 raka utan problem, jag (gianna) måste dela upp dem i 6 st och sedan tar jag passning på sista 6, dvs att Milomir står och hjälper mig lite genom att ha en hand på min rygg och pressar lite lätt uppåt när jag drar mig upp. 

 

 

Den här magmaskinen är super! Milo kör med 50 kg som vikt och jag kör 20 kg. Den tar och bränner på precis rätt ställe. Här kan du även välja att köra på golvet om du heldre vill det men det är svårt att få till bra situp med vikter utan att belasta ryggen eller andra muskler. 

 

Superset 3: Hammercurls / Bensönkningar hängandes, 12 reps / set. 

 

Hammercurls med hantel är bra att köra efter bicepscurls. Du vänder inte hanteln i rotationen utan du startar med hanteln längst sidan och lufter genom att böja armbågsleden och för hanteln rakt upp. För den sakta ner igen och upp lite snabbare. Tänk på att inte börja svinga med överkroppen! 

Hängande bensänkningar! Häng i ett stadigt grepp och för benen upp och ner, så raka som möjligt. Tänk att du ska upp med tåna till stången, är det svårt kan du skala ner till att föra knäna till armbågarna med böjda ben. 

 

Superset 4: Stående roddrag / Underarmscurls, 12 reps / set. 


Stående rodddrag med skivstång. Här fär du upp stången till bröstkorgen och sänker den sakta igen. Pressa ihop skulderblanden när du är uppe med stången i brösthöjd. Tänk på att stå stadigt med fötterna, knän och höfter och behåll ett bra buktryck under hela övningen! 

 

Underarmscurl, med en skivstång som du hänger i händerna bakom ruyyen. Tänk på att du måste skjuta fram bäckenet lite för att du inte ska fastna under rumpan med stången. Så luta dig lite frammåt i höften. Tänk även på att det är underarnarna som ska jobba i övningen, genom att du lullar upp stången med händerna. Milomir är på mig om att jag gungar lite och tar hjälp med ryggen för mycket, så träna på att bara jobba med underarmarna!  

 

Det är hela passet med 4 superset, 8 st övningar totalt. Varje superset kör du 3 varv!

Lycka till! 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras