Varför är ryggrotationer bra?

Rotera mera!

Ryggrotationer är otroligt bra för att din rygg ska må bra.

Jag har läst någon stans att runt hela 80 procent av befolkningen får ont i ryggen någon gång under livet. Det är en jättehög siffra! Men de allra flesta problem kan man både förebygga och slippa på sikt, framförallt med en bra corestyrka.

Att vila bort ryggont är en myt. Det minns jag att man sa förr. Det som istället ofta är lösningen är att träna upp bålmuskulaturen (mage/rygg) och att töja ut stela muskler. Självklart gäller inte detta för alla människor, har man en ryggskada eller liknande kan annat vara prioriterat.

Ryggrotation yogaövning

Ryggen en viktig del av din kropp

Ryggen består av 24 olika kotor och mellan varje kota ligger en så kallad disk eller mellankotsskiva. Den utgör en otroligt viktig del i vår förmåga att stå och gå. Men den utgör också skyddet för det centrala nervsystemet. I princip all hjärnans kommunikation med övriga delar av kroppen sker via ryggraden. Vår ryggrad kan böjas framåt, åt sidan och rotera. Det viktiga är att böjningarna inte sker samtidigt som rotationen då det sliter mycket på ryggens strukturer. När jag började med rotationer i min träning och framförallt med yogan och pilates märke jag en stor skillnad med min rygg. Rörlighet är otroligt viktigt att ha för att du även ska kunna tillgodogöra dig andra övningar som du vill göra i din träning. Dessutom kommer även du förmodligen känna dig starkare och ha mindre låsningar och andra krämpor.

 

Här har du ett bra stretchprogram för rygg och axlar med mig som jag delat tidigare 🙂 Klicka här för att komma till youtube kanalen (länk) 

Ryggrotation yogaövning

Rotera på!

Kramar  Gianna

1 kommentar

    Berätta vad du tycker

    Din e-postadress kommer inte publiceras