Att träna pilates med bollar

Att träna med bollar är en riktig utmaning.

Det krävs mycket fokus för att komma upp på en stor Pilates boll. Jag älskar ju Pilates och jobbar därför extremt mycket med det i Corestyrka Studion. Pilates går ut på att återfå den naturliga hållningen i kroppen. Samt att du ska få en optimal styrka, smidighet, balans och uthållighet. Jag anser att Pilates är en otroligt bra träningsform, då det bygger på ett system av övningar som är gjorda för att få en stark, smidig och balanserad kropp.

Några fördelar med att träna Pilates med Corestyrka

Tränar du Pilates på ett korrekt sätt kommer det leda till en ökad kroppsmedvetenhet. Du kommer även känna en annan typ av kontroll i din bäckenbotten och mage. Att träna Pilates med bollar ger dig även en otroligt bra balans. Jag lägger mycket fokus på de djupa stabiliserande musklerna i core som håller kroppen upprätt då de bidrar till att vi får en bra hållning. Titta bara på Sandra, My och Helena som alla 3 behärskar att komma upp på bollen på ett riktigt bra sätt. Från att inte komma upp alls till att stå på alla 4, knän utan händer och Sandra som står på bollen med fötter idag!

Jag lägger mitt fokus på att…

…vi gör varje övning på rätt sätt, så tekniken är viktig för att vi inte ska skada oss. Det är viktigt att känna kontroll i övningarna och vi lägger vikt vid koncentration, pressition och andning.

Jag tränar efter 5 grundprinciper i Pilates

  • Andning
  • Bäckenets placering
  • Bröstkorgens placering
  • Huvudets och nackens placering
  • Skulderbladens och axlarnas stabilisering och rörelse

Imorgon har jag ett Pilates pass igen och under det passet kommer vi fokusera på en hel del övningar för baksida låt, rumpa, rygg och skulderblad samt mage! Jag längtar redan till passet 🙂 Har du provat Pilates någon gång?

 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras