Guide till att klara chins!

Hur gör du för att påbörja din träning för att klara av att göra chins? Här ger vi dig bra tips för att du ska kunna träna upp dig till att göra det framöver på egen hand!

Är du helt ovan med träning så är det bra att starta med några veckors styrketräning för ryggen där du fokuserar på att träna upp dina ryggmuskler då du kanske behöver öka din styrka för att sedan klara av att lyfta din egen kroppsvikt. Det bästa sättet att bli bra på något är att faktiskt träna på just det man vill bli bra på. Så har du rätt förutsättningar så hoppa på övningen direkt men bryt ner den i enklare steg. Vill du bli bra på chins så ska du träna på just chins!

Börja med att göra excentriska chins!!

Så här gör du: Du hoppar upp till stången under hakan. Stanna till i någon sekund och häng där för att känna att du har kontroll. Sedan, så sakta du kan ca 4-5 sekunder, sänker du dig själv nedåt tills dina armar är helt utsträckta igen. Det här är en tuff övning och det är svårt i början att bromsa sakta men övning ger färdighet! Övningen kommer även ge dig bra resultat då den är ganska påfrestande för musklerna.

Gå sedan över till assisterade chins

När du gör assisterande chins har du någon eller något som assisterar dig under dina set. Det kan vara en träningspartner som hjälper dig att hoppa upp och håller emot på vägen ner,eller så kan du använda ett gummiband som du sätter ena foten i och korsar fötterna som hjälper till att komma upp i chins. Använder du dig av någon av dessa metoder så kan du börja jobba med att dra upp dig i chins och sedan bromsa in sakta ner.  

Starta med att sätta ett mål!

Gianna började med att klara av 2 st på egen hand, nu är hon uppe i 5 st * 3 i excentriska chins och ca 7 st utan hjälp och med assistens klarar hon ca 12 st *3. Giannas mål är att kunna göra 10 st på egen hand! Jag klarar av att göra ca 15 st * 5 utan hjälp, och då har jag nött länge på att göra chins!

Sätt upp ett mål du med och börja med att jobba dig sakta frammåt så kommer du nå ditt mål med!!

// Milo

 

Följ oss på Instagram: workoutknockout.se

Facebook: workoutknockout 

Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras