Teknik för marklyft!

Marklyft är en fantasitsk övning, men den kräver sin teknik! Viktigt så du inte skadar dig i lyftet, men gör du övningen rätt är den fantastisk. Marklyft är även en av de övningar som har störst effekt på din kropp eftersom den kopplar in massvis med olika muskelgrupper. Dessutom är det en väldigt grundläggande rörelse som vi använder oss av dagligen i vårat annars aktiva liv.

Vi tränade på marklyft i veckan och jag kom upp i 100 kg! Min träningspartner filmar även mig (som du ser i högra hörner av bilden) eftersom det är svårt att se om man gör rätt teknik, så ett bra tips är att filma sig själv.

Det viktigaste i marklyft är att du inte krummar ryggen. Så här gör du för att lyfta korrekt:

  • Ha stången över mitten av dina fötter, så du behöver stå nära stången med dina smalben. Fötterna kan du ha ca en axelbredd isär men du ska kunna passera med dina armar utanför benen.  
  • Andas in, greppa sången när du böjer dig fram. Böj på dina knän så att smalbenen nuddar stången, utan att dra stången mot dig. 
  • Pressa fram bröstkorgen, ha en neutral ryggrad och blicken framför dig på golvet, så du inte tittar upp för mycket. 
  • Lyftet startar med att du drar stången längst med smalbenen, sedan ska stången upp över låren. Sträck på benen, höften och sedan hela kroppen så du står rakryggad. 
  • Sänk försiktigt ner stången igen genom att böja höften och sätt ner stången kontrollerat. 

Marklyft är som sagt en grymt bra övning! Börja med bara stången eller kanske till och med en pinne, för att få till rätt rörlighet och teknik. Bygg sedan på med vikterna, ca 5 kg åt gången. 
Lycka till med dina marklyft nu! 
Inga kommentarer

Berätta vad du tycker

Din e-postadress kommer inte publiceras